Derneğimiz
- Yönetim Kurulu
- Başkanın Mesajı
- Geçmiş Dönem Yönetim Kurulları
- Kuruluş
- Misyon – Vizyon
- Tüzük
- Gastroenteroloji Tıpta Uzmanlık Yeterlik Kurulu Yönergesi
- Çalışma Grupları Yönergesi
- Araştırma Proje Yönergesi
- Şubeler
- Çalışma Grupları
- Genç Gastroenterologlar Grubu
- Kaybettiğimiz Değerler
- Kurumsal Kimlik Rehberi
- Basında TGD
- Dernek Üyelik Formu İndir
Giriş
Türkiye’de Gastroenteroloji tıpta uzmanlık eğitimini düzenleyen Gastroenteroloji Tıpta Uzmanlık Yeterlik Kurulu, Türk Gastroenteroloji Derneği (TGD) Yönetim Kurulu tarafından, dernek tüzüğüne dayalı olarak ve dernek genel kurulunun onayı ile kurulmuştur.
Yeterlik Kurulu, dernek ile eşgüdüm içerisinde çalışan, ancak bilimsel olarak özerk olan, kazanç gütmeyen bir belgelendirme ve akreditasyon (eşyetkilendirme) kurulu olarak kurulmuştur. Yeterlik Kurulu çalışmaları Türk Gastroenteroloji Derneği bütçesinden finanse edilir.
Bu Yönerge, Türk Tabipleri Birliği Tıpta Uzmanlık Yeterlik Kurulları-Eşgüdüm Kurulu ve Tıpta Uzmanlık Kurulu güncel mevzuatları dayanak alınarak hazırlanmıştır. Bu kurulun çalışma ilkeleri yürürlükte olan “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği”, “Türk Tabipleri Birliği Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulunun Kuruluşu ve Çalışma Yöntemi Hakkında Yönetmelik (TTB-UDEK)” ve “Ulusal Yeterlik Kurulu (UYEK) Yönetmeliği ” ile uyumludur.
Genel Konular
- Tanım
Gastroenteroloji Yeterlik Kurulu, Türk Gastroenteroloji Derneği ile eşgüdüm içerisinde, özerk olarak çalışan, gastroenteroloji uzmanlık eğitimi programının geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi için standartlar belirleyen, yeterlik sınavları aracılığı ile yeterlik belgelendirmesi yapan, uzmanlık eğitimi veren birimler için rehber bilgiler ve standartlar oluşturan, eğitim birimlerini gönüllülük temelinde ziyaret ederek değerlendiren, eksikleri belirleyen, giderilmesi için öneriler geliştiren ve eğitim birimlerinin akreditasyonunu sağlayan bir kuruluştur.
- Amaçlar
Gastroenteroloji Yeterlik Kurulunun amaçları şunlardır:
- Gastroenteroloji uzmanlık eğitiminin ulusal standartlarını oluşturmak ve geliştirmek, aynı zamanda uzmanlık eğitimindeki yeterliğin ve akreditasyonun temel ilkelerini oluşturmak.
- Uzmanlık eğitimi süresince işlenmesi gereken kuramsal ve uygulamalı eğitim programını (kuramsal eğitim için çekirdek eğitim müfredatı ve uygulamalı eğitim için en az yapılması gerekenler) hazırlamak, mezuniyet öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programına ve TUKMOS-Gastroenteroloji müfredatının geliştirilmesine katkıda bulunmak, müfredat geliştirme işlemlerinin uluslararası kuruluşlarla iş birliği içinde gerçekleştirilmesini sağlamak.
- Uzmanlık öğrencisinin eğitim süresince öğrenimini izlemek ve değerlendirmek için “asistan karnesi” gibi eğitsel araçların oluşturulmasını sağlamak.
- Uzmanlık eğitimi veren kurumlarda sağlık hizmeti sunumunun iyi düzenlenmiş ve sistematik olması, eğitim ortamının uygunluğu, tatmin edici bir kuramsal ve uygulamalı eğitim programının oluşturulması, araştırma olanakları konularında rehber bilgiler ve standartlar oluşturmak, eğitim birimlerini gönüllülük temelinde ziyaret etmek ve yukarıda sözü edilen ölçütler açısından akreditasyonu gerçekleştirmek.
- Uzman hekimlerin mesleki bilgi ve uygulamalar açısından yeterliklerini sınamak.
- Yeterlik belgesi vermek.
- Eğiticilerin ve uzmanlık öğrencilerinin Sürekli Mesleksel Gelişim programlarına katılımını özendirmek, izlemek ve yeniden belgelendirme çalışmaları yapmak.
- Ulusal “yeterlik belgelendirmesi” ve “akreditasyon” standartlarının uluslararası düzeyde uygunluğunu sağlamak.
III. Çalışma ilkeleri
- Yeterlik kurulu dernek tüzüğüne uygun olarak kurulmuş, bilimsel olarak özerk ve giderleri dernek bütçesinden finanse edilen bir çalışma organıdır.
- Yeterlik Kurulunun temel çalışma alanı, tamamen gönüllülük temelinde, uzmanların yeterlik belgelendirmesi/ yeniden belgelendirmesi ve eğitim kurumlarının uzmanlık eğitimi programlarının akreditasyonunun sağlanmasıdır.
- Yeterlik kurulları tüm çalışmalarında kamu yararını gözetir ve toplum sağlığının geliştirilmesini ve iyileştirilmesini hedefler.
- Yeterlik Kurulları standartlar ve süreçlerle ilgili tüm çalışmalarının açıklık, eşitlik ve adalet ilkelerine dayanmasını sağlar.
- Yeterlik Komisyonu tüm çalışmaları ve harcama kalemleri ile ilgili olarak yılda en az bir kez rapor hazırlayarak TGD Yönetim Kuruluna bilgilendirme yapar ve yıllık bütçe bütçe talebinde bulunur. Talep edilen ihtiyaç kalemleri TGD Yönetim Kurulunca görüşülüp incelenir ve Yeterlik Komisyonu için yıllık bir bütçe belirlenerek onaylanır. Yeterlik Komisyonuna ait giderler bu bütçeden karşılanır. Komisyon ihtiyaç olduğunda gerekçesi ile birlikte dernekten ek bütçe talebinde bulunabilir.
- Şeffaflık ve etik ilkelere dikkat ederek, görsel/işitsel yöntemler kullanarak faaliyetleri konusunda Dernek üyelerini bilgilendirir. Bilgilendirme faaliyetleri internet sayfası/elektronik iletişim araçları ile yapılır.
- Kurul ve komisyonlar
Gastroenteroloji Yeterlik Kurulunun yapısı aşağıdaki organlardan oluşur:
- Eğitim Meclisi
- Yeterlik Yürütme Kurulu
- Program Değerlendirme (Akreditasyon) Komisyonu
- Eğitim Programlarını Geliştirme Komisyonu
- Ölçme Değerlendirme (Sınav) Komisyonu
- Sürekli Mesleksel Gelişim Komisyonu
Eğitim Meclisi
Aşağıda tanımlanan özellikleri taşıyan kişiler Eğitim Meclisini oluşturan doğal üyelerdir. Eğitim Meclisi üye listesi her toplantı öncesinde Yeterlik Komisyonu Yürütme Kurulu tarafından güncellenerek Yeterlik Komisyonu internet sayfasından ilan edilir. Yeterlik Yürütme Kurulu ve tüm komisyonlarına seçilecek olan kişilerin geçerli TGD Yeterlik Kurulu Yeterlik Belgesi olması gerekir.
- Devlet-Vakıf Üniversiteleri ve Eğitim-Araştırma Hastanelerinde akademik unvanla (Prof., Doç., Dr. Öğr. Üyesi, Eğitim sorumlusu, Klinik şefi, Şef Yardımcısı, ….) görev yapan Gastroenteroloji uzmanları,
- Gastroenteroloji uzmanı olmuş ya da, yeterlik belgesi almış kişiler,
- Tanımlanan özellikleri taşıyan emekli Gastroenteroloji uzmanları
Eğitim Meclisi’nin görevleri
- Eğitim Meclisi her iki yılda bir ulusal kongre sırasında toplanır ve Yeterlik Kurullarının ana karar organıdır.
- Yeterlik Yürütme Kurulunun üyelerini iki yıllık bir dönem için seçer. Kurul ve komisyonların çalışmaları ile ilgili olarak önerilerde bulunur ve kararlar alır.
- Yeterlik Yürütme Kurulu çalışma raporu ve Yeterlik Denetleme Kurulu raporunu görüşür.
- Gereği halinde yeni kurul ve komisyonların oluşturulmasını görüşür, karar alır ve seçer.
Yeterlik Yürütme Kurulu
Yeterlik Genel Kurulu (Eğitim Meclisi) tarafından seçilen 6(altı) asil üye, 3(üç) yedek üye ve Türk Gastroenteroloji Derneği Yönetim Kurulunun kendi arasından seçeceği 1(bir) asil üye olmak üzere, toplam 7(yedi) asil üye ve 7 (yedi) yedek üyeden oluşur. Yeterlik Yürütme Kurulu 2(iki) yıllık bir dönem için atanır. Bir üye en fazla 2(iki) dönem görev yapar. Türk Gastroenteroloji Derneği yönetim kurulunu temsilen gelen üye, diğer görevlerinin yanı sıra, dernek yönetim kurulu ve yeterlik kurulu ilişkilerinde eşgüdümden sorumludur.
Yeterlik Yürütme Kurulu kendi arasından bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir sekreter (raportör) seçer. Bu kurulda görev yapacak kişilerin en az beş yıl süre ile aktif eğitici olmaları gerekir. TGD Yönetim Kurulunu temsilen gelen üye Yeterlik Yürütme Kurulunda Başkanlık, Başkan Yardımcılığı veya Sekreterlik görevlerinde bulunamaz. TGD Yönetim Kurulu Başkanı, II. Başkan, Genel sekreter ve Muhasip üye Yeterlik Yürütme Kurulunda görev alamaz.
Önceden ve yazılı olarak bildirilmiş mazereti olmaksızın iki kez toplantıya katılmayan kişinin üyeliği düşer ve seçilme sırasına göre yedek üye göreve çağrılır. Dernek adayları dernek yönetim kurullarının istemi ile görevden alınabilir, yerine yeni temsilci belirlenebilir.
Yeterlik Yürütme Kurulunun görevleri:
- Yeterlik Yürütme Kurulu Türk Gastroenteroloji Derneği Yönetim Kurulu ile eşgüdüm içerisinde çalışır ve Eğitim Meclis’ine karşı sorumludur.
- Yılda en az 4 kez toplanır.
- Eğitim Meclisi tarafından kuruluşu onaylanan komisyonların kuruluşunu gerçekleştirir ve üyelerini seçer.
- TTB-UDEK-UYEK Genel Kurulunda Yeterlik Kurulunu ve gastroenteroloji uzmanlarını temsil etmek üzere Yeterlik Kurulu Başkanı ve bir temsilcisini görevlendirir.
- Yeterlik Kurulları ve Komisyonlarının çalışmalarını sağlar, izler ve işlevlerini düzenler.
- Eğitim Meclisi toplantılarına gündem hazırlar, genel kurulu toplar ve çalışma raporunu sunar. Yeterlik kurul ve komisyonlarının öneri ve raporlarını değerlendirir ve karar alır.
- Uzmanlık dalı ile ilgili eğitim ve uzmanlık alanı konusunda üst kurumlarca talep edilen bilgileri hazırlar, karar alır ve Dernek Yönetim Kuruluna sunar.
- Yeterlik ve akreditasyon ile ilgili ileriye yönelik çalışmalar yapar ve yapılanmayı sağlar.
- Yeterlik sınav tarihleri ve giriş aidatını belirler ve her yılın başında duyurur.
- Yeterlik sınavına girmek üzere başvuran adayların başvurularını değerlendirir ve uygun olanların sınava alınmalarını sağlar, sınav listelerini onaylar.
- Yeterlik sınav sonuçlarını duyurur ve belgelerini onaylar.
- Akreditasyon raporlarını temel alarak gönüllü eğitim kurumlarının/birimlerinin akreditasyonunu gerçekleştirir, belirlenen standartlara ulaşamamış olan gönüllü eğitim kurumları/birimleri için öneriler getirir, gelişmelerini takip eder ve bu konuda Dernek Yönetim Kuruluna ve TTB-UDKK-UYEK’e bilgi verir.
- Yeterlik Yürütme Kurulu, Genel Kurul sonrası seçilen Kurul ve Komisyon üyelerinin iletişim bilgilerini UYEK’e bildirir.
- Yıllık sınav ve birim ziyaret programını UYEK’e bildirir.
- Gastroenteroloji uzmanlarını TTB-UDEK UYEK ve ilgili diğer kurumlarda temsil eder.
- Eğitim Meclisina karşı sorumludur.
Program Değerlendirme (Akreditasyon) Komisyonu
Eğitim Meclisi üyesi olan ve tıpta uzmanlık eğitimi veren kurumlarda en az 5 (beş) yıldır aktif eğitici kadrosunda bulunan üyeler arasından seçilen 9(dokuz) asıl ve 4(dört) yedek üyeden oluşur. Yeterlik yürütme kurulundan 1(bir), uzmanlık eğitimini yeni tamamlamış 1 (bir) ve/veya halen eğitimi devam eden 1(bir) yan dal uzmanlık öğrencisi komisyona asil üye olarak alınabilir. Bu üyeler Yeterlik Yürütme Kurulu tarafından 2(iki) yıllık bir dönem için atanır, en fazla iki dönem görev alabilirler.
Program Değerlendirme (Akreditasyon) Komisyonu kendi arasında bir başkan ve bir raportör seçer. Gastroenteroloji Yeterlik Yürütme Kurulu ve TGD yönetim kurulu üyesi başkanlık veya sekreterlik görevinde bulunamaz.
Önceden ve yazılı olarak bildirilmiş mazereti olmaksızın iki kez toplantıya katılmayan kişinin üyeliği düşer ve yedek üye göreve çağrılır.
Akreditasyon Komisyonu yılda en az iki kez toplanarak yıllık değerlendirmeleri içeren raporları Yeterlik Yürütme Kuruluna sunar. Program Değerlendirme (Akreditasyon) Komisyonu yıllık toplantı sayısına bağlı kalmaksızın, ihtiyaç olduğunda yüz yüze veya çevrim içi toplantı organize eder. Yürütme Kuruluna karşı sorumlu olup, belirli aralıklarla çalışmaları ile ilgili bilgilendirme raporları hazırlayarak, Yürütme Kuruluna sunar.
Akreditasyon Komisyonunun Görevleri
Yeterlik Yürütme Kurulu’nda ve Genel Kurulda onaylanmış Ulusal Gastroenteroloji Uzmanlık Çekirdek Eğitim Programının tüm eğitim birimlerinde uygulanması ve sürekli geliştirilmesi için; tıpta uzmanlık eğitimi kurumlarının gönüllü başvurularına dayanan ve ziyaret programları ana ilkeleri ile yürütülen bir akreditasyon mekanizması kurar. Aşağıda belirtilen konularda tıpta uzmanlık eğitim kurumu akreditasyon için rehber bilgiler, değerlendirme formları, anketler ve standartlar oluşturur:
1. Yeterlik Kurulu tarafından önerilen eğitim programı ile uyumlu yapılandırılmışbir eğitim programının varlığı ve bu programın düzenli olarak uygulanıp uygulanmadığı,
2. Alt yapının (sağlık hizmeti ve eğitim açılarından) yeterliliği ve uygunluğu,
3. Eğitici ve tıbbi personelin sayısı ve yetkinliği,
4. Hizmetin büyüklüğü ve çeşitliliği, sağlık hizmeti sunumunun organize ve sistematik olup olmadığı,
5. Eğitim ortamının kuramsal ve uygulamalı eğitim açısından uygunluğu (görev tanımları, hizmet-eğitim dengesi, vb. gibi) ve yeterliliği (kütüphane , internet ,elektronik yayınların yanısıra endoskopi ünitesinin altyapısı, ekipman ve kalite standartlarına uygunluğu 6. Araştırma olanaklarının bulunup bulunmadığı ve uzmanlık eğitimi alanların bu etkinliklere ve ulusal/uluslararası bilimsel toplantılara yeterince katılıp katılmadığı,
7. Yukarıda yazılı standartlar çerçevesinde tıpta uzmanlık eğitim kurumları akreditasyon takvimini, Gastroenteroloji uzmanlık eğitim programı standartlarını açıklar. Akreditasyon başvurusu yapan eğitim kurumlarının hazırladığı özdeğerlendirme raporlarını değerlendirir, İlgili Eğitim Kurumunun standartları karşıladığının saptanması üzerine, akreditasyon ziyaret ekibini oluşturarak eğitim kurumularını ziyaret ederek değerlendirir.
8. Eğitim ve uygulama etkinliklerinin ayrıntılı ve zamanında kaydedilip kaydedilmediğini denetler ve ziyaret sonrası oluşturulan akreditasyon raporunda belirtir. Uzmanlık öğrencileri karneleri ve/veya gelişim dosyaları (portfolyoları) yoluyla süreç içinde uygulanan becerileri nicelik ve nitelik olarak izler ve akreditasyon raporunda değerlendirilir.
9. Uzmanlık öğrencilerinin, eğitim sırasında ve uzmanlık eğitimi süresi sonunda bilgi, tutum, beceri ve performanslarını ölçmek ve değerlendirmek için yapılan tüm yazılı, sözlü, uygulama sınavlarını, süreç içindeki eğitici gözlemi-kanaati – değerlendirmelerini ve asistan karneleri gibi süreç değerlendirmelerini izler. Bu değerlendirme sonucunda eğitim süreçlerinin düzenlenmesi ve organizasyonunda ölçme değerlendirme komisyonu ile eşgüdüm içinde çalışır ve Yeterlik Yürütme Kuruluna bilgi verir.
10. Tıpta uzmanlık eğitim kurumu akreditasyonunu sağlamak üzere her bir ziyaret sonrası Yeterlik Yürütme Kuruluna ayrıntılı akreditasyon raporu sunar. Kuruma gönderilecek raporda geliştirilmesi gereken yönler belirlenir ve öneriler sunulur. Kurumun Akreditasyon süreci ile ilgili tüm koşulları sağladığı Yeterlik Yürütme Kurulu tarafından da onaylandıktan sonra ilgili Eğitim Kurumuna Akreditasyon belgesi verilir.
Eğitim Programlarını Geliştirme Komisyonu
Eğitim Meclisi üyesi olan ve tıpta uzmanlık eğitimi veren kurumlarda en az 5(beş) yıldır aktif eğitici kadrosunda bulunan üyeler arasından seçilen 9(dokuz) asıl ve 4(dört) yedek üyeden oluşur. Yeterlik yürütme kurulundan 1(bir), yan dal uzmanlık eğitimini yeni tamamlamış 1 (bir) ve/veya halen yan dal uzmanlık eğitimi devam eden 1(bir) öğrenci komisyona asil üye olarak alınabilir.
Bu üyeler yeterlik yürütme kurulu ve/veya Eğitim Meclisi tarafından 2(iki) yıllık bir dönem için atanır, en fazla iki dönem görev alabilirler. Eğitim Programlarını Geliştirme Komisyonu kendi arasında bir başkan ve bir raportör seçer. Gastroenteroloji Yeterlik Yürütme Kurulu ve TGD yönetim kurulu üyesi başkanlık veya sekreterlik görevinde bulunamaz.
Yılda en az iki kez toplanarak yıllık değerlendirmeleri içeren raporları Yeterlik Yürütme Kuruluna sunar. Önceden ve yazılı olarak bildirilmiş mazereti olmaksızın iki kez toplantıya katılmayan kişinin üyeliği düşer ve yedek üye göreve çağrılır. İhtiyaç duyulduğunda Tıp Eğitimcileri, lisans öğrencileri ve meslek örgütlerinden danışman üye daveti yapılabilir. Ancak danışman üyelerin oy hakkı bulunmaz.
Eğitim Programlarını Geliştirme Komisyonu yıllık toplantı sayısına bağlı kalmaksızın, ihtiyaç olduğunda yüz yüze veya çevrim içi toplantı organize eder.
Yürütme Kuruluna karşı sorumlu olup, belirli aralıklarla çalışmaları ile bilgilendirme raporları hazırlayarak, Yürütme Kuruluna sunar. Yedek üyeler her toplantıya asil üyeler gibi davet edilebilir, önerileri alınabilir, Yürütme Kurulu tarafından ek görevler verilebilir ancak oylama sırasında oy hakları bulunmaz.
Eğitim Programlarını Geliştirme Komisyonu’nun Görevleri
- Temel hedefi “toplumun sağlığını geliştirmek/iyileştirmek” olan gastroenteroloji uzmanlık eğitim programını aşağıdaki alt başlıkları içerecek şekilde belirler ve eğitim kurumlarında uygulanabilmesi için Yeterlik Yürütme Kuruluna önerilerde bulunur.
- Eğitim programının hedefleri ve gerekçeleri (genel ve özel hedefler; bilgi, beceri, tutum),
- Eğitim programının uygulama yöntemi (süre, rotasyonlar, eğiticiler ve kurullar gibi),
- Eğitim programını sınama yöntemi (ara sınavlar, uzmanlık sınavları, yazılı-sözlü sınavlar, sınav şekli, yeterlik ölçütleri gibi),
- Eğitim programının eğitim veren kurumlarda değerlendirilme yöntemi (geribildirimler; müfredat analizi ve süreç değerlendirmesi gibi)
- Gerekli rotasyonları, rotasyon hedeflerini, rotasyon eğitim programlarını ve rotasyon değerlendirme yöntemlerini belirler, öneriler getirir.
- Eğiticilerin eğitimi konusunda çalışmalar yapar, çalıştaylar düzenler, önerilerde bulunur.
- Asistan karnelerinin hazırlanma ve uygulanması konularında öneriler getirir ve standartları saptar.
- Gerektiği takdirde, Yeterlik Yürütme Kuruluna danışarak alt gruplar oluşturabilir.
- Yılda en az iki kez ve gerektiğinde Yeterlik Yüksek Kurulunun çağrısı ile toplanarak hazırladıkları raporu Yeterlik Yüksek Kuruluna sunar.
- Yeterlik Yüksek Kuruluna karşı sorumludur.
Ölçme Değerlendirme (Sınav) Komisyonu
Eğitim Meclisi üyesi olan ve tıpta uzmanlık eğitimi veren kurumlarda en az 5 (beş) yıldır aktif eğitici kadrosunda bulunan üyeler arasından seçilen 9 (dokuz) asıl ve 4 (dört) yedek üyeden oluşur. Yeterlik yürütme kurulundan 1(bir), uzmanlık eğitimini yeni tamamlamış 1(bir) ve/veya halen Uzmanlık eğitimi devam eden 1(bir) öğrenci komisyona asil üye olarak alınabilir.
Bu üyeler Yeterlik Yürütme Kurulu tarafından 2(iki) yıllık bir dönem için atanır, en fazla iki dönem görev alabilirler. Sınav Komisyonu kendi arasında bir başkan ve bir raportör seçer. Gastroenteroloji Yeterlik Yürütme Kurulu ve TGD yönetim kurulu üyesi başkanlık veya sekreterlik görevinde bulunamaz.
Önceden ve yazılı olarak bildirilmiş mazereti olmaksızın iki kez toplantıya katılmayan kişinin üyeliği düşer ve yedek üye göreve çağrılır. Yılda en az iki kez toplanarak yıllık değerlendirmeleri içeren raporları Yeterlik Yürütme Kuruluna sunar. Yeterlik sınav komisyonu yıllık toplantı sayısına bağlı kalmaksızın, ihtiyaç olduğunda yüz yüze veya çevrim içi toplantı organize eder.
Yürütme Kuruluna karşı sorumlu olup, belirli aralıklarla çalışmaları ile bilgilendirme raporları hazırlayarak, Yürütme Kuruluna sunar. Yedek üyeler her toplantıya asil üyeler gibi davet edilebilir, önerileri alınabilir, Yürütme Kurulu tarafından ek görevler verilebilir ancak oylama sırasında oy hakları bulunmaz.
Ölçme Değerlendirme (Sınav) Komisyonu’nun görevleri
- Ölçme Değerlendirme (Sınav) Komisyonu, görevlerini Yeterlik Yürütme Kurulu, Akreditasyon Komisyonu ve Eğitim Programlarını Geliştirme Komisyonu ile işbirliği içerisinde yürütür.
- Yeterlik sınavına girmek üzere başvuran adayların başvurularını değerlendirir ve Yeterlik Yürütme Kurulundan görüş alarak sınav listelerini hazırlar.
- Yeterlik sınavlarının yapılacağı zamanları, sınav yöntemlerini ve sınav ortamlarını saptar, organize eder ve gerekli malzemeyi temin eder.
- Yeterlik sınavlarının geçerlilik ve güvenilirliklerini en üst düzeye çıkarmak, gastroenteroloji uzmanlık alanında toplumun en nitelikli sağlık hizmeti alması ve bu amaçla gerek uzmanlık eğitimi ve gerekse uzmanlık sonrası uzman hekimlerin öğrenme ve sürekli mesleksel gelişim süreçlerine yön vermek için aşağıda belirtilen maddelere uygun olarak Yeterlik sınavlarını yapılandırır ve denetimini sağlar:
- Sınavların gastroenteroloji uzmanlık alanının gerektirdiği tüm yetkinlikleri ve ulusal gastroenteroloji uzmanlık eğitim programında belirtilen hedefleri kapsamasını sağlamak. Sınav içeriği ölçülebilir davranışlar olarak açıkça tanımlanmış olan uzmanlık alanındaki hedeflere yönelik olmalıdır; konular ve kavramlar önemleri oranında yer almalı, sorular dengeli bir biçimde dağıtılmalıdır; veri yorumu veya problem çözme sorularına ağırlık verilmelidir; beceri ve tutumu değerlendirmeye yönelik uygulama sınavında alandaki tipik ve kritik hedefler yer almalıdır
- Hazırlanan Yeterlik sınavlarının uygun yöntemler ve araçlarla sistematik ve rastlantısal hatalardan ve ölçümle ilgili sorunlardan arındırılmış olmasını sağlamak,
- Her bir Yeterlik sınavı için ayrı olmak üzere yeterlik belgesi verilecek adayın sınavdaki kabul edilebilir en az başarım düzeyini belirlemek ve adayları önceden bilgilendirmek,
- Yeterlik sınavlarını, yapılan hazırlıklara ve duyurulara uygun olarak gerçekleştirmek,
- Yeterlik sınavından sonra adayların sınav başarımlarını belirlemek ve önceden belirlenen kabul edilebilir en az başarım düzeyi ile karşılaştırarak karar vermek ve yeterlik belgelerinin düzenlemesi için Yeterlik Yürütme Kuruluna iletmek.
- Beceri ve tutumu değerlendirmeye yönelik uygulama sınavı görevlilerini, en az 5 yıllık aktif eğitici kadrosunda bulunan kişiler arasından belirler ve Yeterlik Yürütme Kuruluna önerir.
- Gerektiğinde eğitim içi sınavların hazırlanmasını ve yapılmasını sağlar.
- Yazılı sınavlarda sorulabilecek sorularla ilgili soru bankası oluşturulabilmesi için Eğitim Programlarını Geliştirme Komisyonu ile eşgüdüm sağlayarak çalışır ve soru kitapçıklarını hazırlar.
- Uygulanan her sınav için; sınavın geçerlilik, güvenilirlik kanıtları, sınav-soru-madde analizleri, sınava giren adaylar ve performanslarını ve sınav sürecini içeren bir rapor hazırlayarak önerileri ile birlikte Yeterlik Yürütme Kuruluna sunar.
- Yeterlik Yürütme Kuruluna karşı sorumludur.
Sürekli Tıp Eğitimi Komisyonu
Sürekli Tıp Eğitimi Komisyonu, Eğitim Meclisi üyesi olan ve tıpta uzmanlık eğitimi veren kurumlarda en az 5 (beş) yıldır aktif eğitici kadrosunda bulunan üyeler arasından seçilen 9 (dokuz) asıl ve 4 (dört) yedek üyeden oluşur. Yeterlik yürütme kurulundan 1 (bir), yan dal uzmanlık eğitimini yeni tamamlamış 1 (bir) ve/veya halen yan dal uzmanlık eğitimi devam eden 1(bir) öğrenci komisyona asil üye olarak alınabilir.
Bu üyeler Yeterlik Yürütme Kurulu 2 (iki) yıllık bir dönem için atanır, en fazla iki dönem görev alabilirler. Komisyon kendi arasında bir başkan ve bir raportör seçer. Gastroenteroloji Yeterlik Yürütme Kurulu ve TGD yönetim kurulu üyesi başkanlık veya sekreterlik görevinde bulunamaz.
Yılda en az iki kez toplanarak yıllık değerlendirmeleri içeren raporları Yeterlik Yürütme Kuruluna sunar. Önceden ve yazılı olarak bildirilmiş mazereti olmaksızın iki kez toplantıya katılmayan kişinin üyeliği düşer ve yedek üye göreve çağrılır. İhtiyaç duyulduğunda Tıp Eğitimcileri, lisans öğrencileri ve meslek örgütlerinden danışman üye daveti yapılabilir. Ancak danışman üyelerin oy hakkı bulunmaz.
Sürekli Tıp Eğitimi Komisyonu yıllık toplantı sayısına bağlı kalmaksızın, ihtiyaç olduğunda yüz yüze veya çevrim içi toplantı organize eder.
Yürütme Kuruluna karşı sorumlu olup, belirli aralıklarla çalışmaları ile bilgilendirme raporları hazırlayarak, Yürütme Kuruluna sunar. Yedek üyeler her toplantıya asil üyeler gibi davet edilebilir, önerileri alınabilir, Yürütme Kurulu tarafından ek görevler verilebilir ancak oylama sırasında oy hakları bulunmaz.
Sürekli Tıp Eğitimi Komisyonu’nun görevleri
- Gastroenteroloji Uzmanlarının bireysel ve mesleki gelişimini iyileştirmeyi, sağlık hizmet sektörünün örgütlenme ve uygulamalarına bilimsel gelişme ve ilerlemeleri eklemeyi amaçlar.
- Sürekli tıp eğitimi etkinliklerinin sayısının ve niteliğinin artırılması, alanda çalışan Gastroenteroloji uzmanlarının gereksinimlerinin belirlenmesi, kuramsal, uygulamalı ve e-öğrenme eğitim etkinlikleri düzenlenmesi için ilgili taraflarla iş birliği yapar.
- Yeterlik Yürütme Kuruluna devama dayalı eğitim ve e-öğrenme etkinliklerinde danışmanlık yapar.
- Belgelendirme ve yeniden belgelendirme koşulları içerisinde yer alacak sürekli tıp eğitimi ve sürekli mesleksel gelişim etkinlikleri kapsamını ve ağırlığını belirleme konularında çalışır.
- Türk Tabipleri Birliği, Sürekli Tıp Eğitimi/Sürekli Mesleksel Gelişim Akreditasyon Kredilendirme Kurulu çalışmalarında Gastroenteroloji uzmanlık alanını temsil eder.
Uzmanlık Alanı ve Eğitimi
Uzmanlık Alanı:Gastroenteroloji (Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde yer aldığı şekliyle)
Uzmanlık Eğitimi:Tıp Uzmanlık Tüzüğünde belirlenmiş olan eğitim süreleri ve öngörülen rotasyonlar ve süreleri geçerlidir.
Eğitimin Belgelendirilmesi: Genel İlkeler ve Ölçütler
Uzmanlık eğitimi vermekle yetkili eğitim kurumlarında yasal süreyi tamamlayan uzman adayı Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen değerlendirmelerden sonra uzmanlık belgesi alır. Adayın yeterlik sınavlarına girebilmesi için başvurusunda aşağıdaki ölçütleri yerine getirmesi ve belgelendirmesi gerekmektedir.
- Tıpta Uzmanlık Tüzüğüne uygun olarak alınmış uzmanlık belgesine sahip olması.
- Asistan Karnesinin, mevcut eğitim programına uyumlu, ayrıntılı ve zamanında işlenmiş olduğunun, uzmanlık eğitimi süresi boyunca kuramsal ve uygulamalı eğitim etkinliklerinin adayın eğiticileri tarafından onaylanmış şekilde belgelendirilmesi.
- Gerekli rotasyonların rotasyon eğitim programına uyumlu yapıldığının belgelendirilmesi.
Yeterlik Sınavları
- Eğitimini, Eğitimin Belgelendirilmesi maddesindeki ölçütlere uygun olarak belgeleyen her uzman yeterlik sınavlarına katılma hakkına sahiptir. Son yıl asistanları yeterlik sınavlarının bilgiye yönelik kısmına katılabilirler.
- Yapılacak sınavların belirlenmesi ve sınava katılabilirliğin ölçütlerine uygun kişilerin tanımlanmasından sonra sınavın giriş şartları, kademeleri, yeri ve tarihleri sınavdan altı ay önce duyurulur.
Sınav
Bilgi alanında ölçmeye yönelik olarak yapılacak bu sınav yılda en az bir kez yapılır. Bu sınava gastroenteroloji dalında uzmanlığı almış ve Eğitimin Belgelendirilmesi bölümündeki şartları yerine getirmiş her aday ve son yıl asistanları katılabilirler. Sınav sonuçları yalnızca sınava katılan adaya bildirilir. TTB-UDEK-UYEK Yürütme Kuruluna sınav sonuçları hakkında (sınavdan geçen adayların kimlik bilgileri, katılan kişi sayısı, başarı oranı vb. gibi) bilgi verilir.
Yeterliğin Belgelendirilmesi
Sınav sonucunda başarılı olan adaylara “Yeterlik Belgesi” verilir. Bu belgenin geçerliliği 5 yıldır ve 5. yılın sonunda uygulanmaya geçilmişse”yeniden belgelendirme” sürecine dahil olunması özendirilir. Yeniden belgelendirme süreci başlayana dek ilk belgelendirme geçerlidir.
Yeniden belgelendirme
Yeniden belgelendirme süreci tamamıyla gönüllülük çerçevesinde yürütülür. Yeterlik sınavını başaranlar 5. yıl sonunda yeniden belgelendirme sürecine dahil olmaya davet edilir.
Yürürlük
Bu yönerge Gastroenteroloji Eğitim Meclisi’nin 24 Mayıs 2024 tarihli birinci toplantısında onaylanarak yürürlüğe girmiştir.
Yürütme
Bu yönerge Türk Gastroenteroloji Derneği Genel Kurulu adına Gastroenteroloji Tıpta Uzmanlık Yeterlik Komisyonu Yürütme Kurulu tarafından yürütülür. Bu yönergede olmayan durumlar için yeterlik komisyonları/kurullarıyla ilişkili güncel TUK/TTB Mevzuatı dikkate alınır.
Özel Durumlar
- Halen eğitim kurumlarında çalışmakta olan Profesör, Doçent, Klinik Şefi, Şef Yardımcıları ve ÖSYM ‘ nin Şef ve Şef Yardımları için yaptığı Mesleki Bilgi Sınavında başarılı olan uzmanlar, Uluslararası Yeterlik sınavına (American Board GE ya da ESEGH) girip belge almış olanlar ve …….. tarihinden önce gastroenteroloji uzmanı olanlar, bu iç yönergenin kabulünden sonra iki yıl içinde Yeterlik Kuruluna gerekli belgelerle başvurdukları takdirde sınav yapılmaksızın bir defaya mahsus ve yeniden belgelendirme süreci başlayana dek geçerli olmak üzere Yeterlik Belgesini almaya hak kazanırlar. Bu belgelerin sınavsız verildiği belgede belirtilir.
- Yabancı bir ülkede uzmanlığını tamamlayan ve o ülkenin yeterlik sınavına girmeye hak kazanan adaylar uzmanlığı yeterlik sınavına giriş şartlarına uygun olduklarını belgelendirdikleri takdirde sınava girmeye hak kazanabilirler. Bu adaylar için aranacak şartlar ve izlenecek kurallar Türkiye ‘ de uzmanlık eğitimi yapanlarla aynıdır.
- İlk yeterlik sınavı bu yönergenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç 2 yıl içerisinde yapılır. İlk sınav yapılmadan önce Eğitim Programlarını Geliştirme Komisyonu’nun eğitim programı geliştirme ve standartları belirleme çalışmalarını tamamlamış olması ve sınavlara başlamak için “olumlu” görüş bildirmesi gerekir.
Yayın Tarihi: 30 Mayıs 2024